I kommunikationsbranschen har produktreklam inte varit en populär marknadsföringsform. Men enligt en ny rapport kan man se att var tredje svensk faktiskt blir glad av att få produkter i form av presentreklam. Därför är det faktiskt ett bra och roligt sätt att marknadsföra företaget på.
Det är känt sedan länge att den svenska befolkningen inte är förälskade i reklam. Många suckar när reklamen börjar rulla på TV eller radio. Samtidigt använder man så kallade adblockers för att undvika reklamen även digitalt.
Så hur gör man för att ändå göra sin marknadsföring rolig för kunderna? Många skulle faktiskt säga att det enkla svaret är produktreklam, eller presentreklam som det också kallas. På till exempel sidor som http://www.tuppreklam.se/ hittar man alla möjliga produkter att sätta företagets logtyp på.
Därför är produktreklam populärt
Genom att trycka sin logga och företagets namn på roliga produkter kan man sedan använda dessa som gåvor till kunderna. De flesta älskar allt som är gratis, oavsett vad det är för pryl, och med företagets logga på blir marknadsföringen roligare. Oftast tänker inte ens kunden på att allt handlar om reklam, utan blir tacksam för saken som var rolig och gratis.
Som man kan läsa om på Dagens Media har denna typ av marknadsföring inte länge varit omtyckt i kommunikationsbranschen, samtidigt som man kan se att denna typ av produktmedia omsätter hela 5,3 miljarder per år. En rapport som man presenterar i artikeln kan man se att var tredje person faktiskt tycker om att ta emot denna typ av produkter.
Vilken produkt ska man satsa på?
Beroende på vilket typ av företag som har tänkt använda sig av produktreklam finns olika produkter som är bättre än andra. Det bästa alternativet är att använda sig av en produkt som ligger nära företagets verksamhet så att kunden på något sätt i slutändan kan förknippa den med företaget. I andra fall kan det vara roligt att använda produkter av ett helt annat slag för att få kunderna mer nyfikna. Det viktigaste är att företagets namn och logga syns tydligt på produkten och att det i slutändan leder till någon form att marknadsföring.